Jak sledujeme televizi » MEC Czech

DJLT Animation
  • Naše výzkumy
    Naše výzkumy
  • Publikace
    Publikace
  • Blog
    Blog
  • Search
    Search

Naše výzkumy

go
1 / 2

Publikace

go
1 / 14
TV trendy říjen 2017

TV trendy říjen 2017

20/11/2017 20/11/2017

Podívejte se, které pořady byly nejsledovanější v říjnu 2017. Zároveň už jsme pro vás připravili malou ochutnávku vánočního televizního...

Stáhnout

Month in Media - September 2017

Month in Media - September 2017

10/10/2017 10/10/2017

Jaké změny provedl během září Google, Twitter či Instagram a co nového připravil Amazon se svým "Echo" nebo Google ve Street View se...

Stáhnout

Fast Take on Twitter

Fast Take on Twitter

02/10/2017 02/10/2017

Twitter zahájil testování tweetů s 280 znaky. Pokud nakonec bude tento krok skutečně realizován, naskytnou se značkám zcela nové...

Stáhnout

Month in Media - August 2017

Month in Media - August 2017

20/09/2017 20/09/2017

Ani během letních měsíců svět médií a reklamy nespí. Co myslíte, jak rychle roste počet uživatelů Snapchatu? Odpověď a jiné další...

Stáhnout

Blog

1 / 2
 
 
NAŠE VÝZKUMY
Jak sledujeme televizi
15/05/2014 , #TV

Hlavní výsledky

Skutečnost, že jen velmi málo z nás – pouze 6 % – věnuje zapnuté televizi vždy plnou pozornost, není asi žádným překvapením.  Jakým činnostem se tedy při sledování televize ještě věnujeme? Kromě toho, že u televize jíme, vaříme a uklízíme, také děláme „něco“ na počítači, telefonu nebo na tabletu. Dokážeme při tom dokonce využívat několik dalších zařízení, 24% z nás používá u sledování televize jak notebook, tak mobilní telefon. Mohli bychom se domnívat, že nám tyto přístroje slouží k vyhledávání doplňujících informací k těm, které získáme sledováním televize; ať už jde o informace k inzerovaným produktům nebo o poznatky z populárně naučných pořadů.  Tato domněnka se však ukazuje jako mylná.

Východiska projektu

V roce 2008 provedl časopis Marketing & Media ve svém projektu Snap-shots výzkum o tom, co lidé dělají při sledování televize.  Z  výsledků tohoto průzkumu vyplynulo, že necelá polovina populace u televize jí, zatímco pouze čtvrtina popíjí, třetina pak žehlí nebo uklízí a pouze 40 % se věnuje výhradně sledování televize. V našem výzkumu se ukázalo, že procento jedinců, kteří se skutečně u televize věnují výhradně jejímu sledování, je v současné době mnohem nižší.

Úplnou pozornost televizi věnuje pouze 6 % diváků

Doba, kdy zapnutá TV poutala pozornost všech kolem, je již dávno pryč. 62 % našich respondentů přiznalo, že televize je pro ně často či velmi často pouhou kulisou, přičemž pro 5 % z nich je kulisou vždy.  Vaření, uklízení a jiné domácí práce jsou nejčastěji těmi činnostmi, při kterých funguje televize jako kulisa. Ve svém výzkumu jsme se zaměřili také na to, jaké jiné informační technologie u televize diváci často využívají. Z výsledků tak např. vyplynulo, že každý pátý televizní divák během sledování televize také „něco“ dělá na počítači.

Ke sledování televize patří surfování po internetu

Více než polovina respondentů odpověděla, že během sledování televize brouzdá často či velmi často na internetu. Nejčastěji se přitom pohybují na různých sociálních sítích (převážně na Facebooku), kontrolují si svoji emailovou schránku, hrají hry nebo vyhledávají informace.

Nejčastěji používaným zařízením během vysílání televizního programu bývá notebook, který v určité míře používá 56 % diváků. Mobilní telefon využívá přibližně jedna třetina a tablet jen 14 %. V porovnání s notebooky a mobilními telefony je to sice nízké číslo, ale odpovídá penetraci tabletů v České republice. Tablet měla v prvním pololetí letošního roku necelá pětina lidí. Z výzkumu také vyplynulo, že víc než čtvrtina respondentů používá u sledování televize zároveň jak notebook, tak mobilní telefon.

Večer doma v obýváku  

Nejčastěji televizi zapínáme a sledujeme po večerech v obývacím pokoji. Ačkoliv nejčastěji u televize vaříme, v kuchyni mají televizní přijímač pouze 2 % respondentů. Nejméně oblíbené v televizním vysílání jsou reklamy, 68 % dotázaných jim dle svého tvrzení věnuje jen velmi malou pozornost. Má-li televizní diváky reklama zaujmout, musí nejen obsahovat informace o produktu či službě, kterou divák momentálně vyhledává, ale samotný spot by měl být především originální.

Dodatečné informace si lidé vyhledávají jen občas

Velmi často nebo často si podrobnější informace ke sdělením odvysílaným v televizi na internetu dohledává necelých 30 % dotázaných, 42 % respondentů to dělá jen občas. 11 % se přiznalo, že ačkoliv mají zprvu chuť si televizní informaci dále na internetu ověřit, obvykle nakonec na tento záměr zapomenou a nic nedohledají.

Doplňující informace k televiznímu vysílání vyhledávají respondenti nejčastěji na notebooku; na něm by informace vyhledávalo 88% dotázaných. Z toho 21 % dotázaných jde informaci na notebooku zjišťovat okamžitě.

Produktem, který by diváka nejčastěji podnítil k vyhledávání dalších detailů, by podle odpovědí respondentů byl s největší pravděpodobností nějaký elektrospotřebič. Pokud by se nejednalo o reklamu, pak by televizní diváci nejčastěji hledali spíš doplňující informace k právě odvysílaným televizním zprávám z České republiky.

Televizní vysílání sleduje po internetu téměř 40 % dotázaných

Drtivá většina z těch, kteří sledují televizní vysílání na internetu, tak však činí pouze občas (54 %) či výjimečně (26 %). K tomuto účelu nejčastěji používáme notebook (53 %) a stolní počítač (48 %). Mobilní telefon nebo tablet používá pouze 13 %, resp. 11 % dotázaných.

Nikdy si nemůžeme být jisti, že se někdo opravdu dívá

Náš výzkum tedy vyvolává mnoho dalších otázek ohledně skutečného sledování televizního vysílání. Zapnutá televize totiž, jak se ukázalo, neznamená, že jí její „diváci“ skutečně věnují pozornost. Ostatně i během vyplňování dotazníku k tomuto výzkumu 40 % respondentů přiznalo, že má televizi puštěnou.JH

Jak sledujeme televizi
NAŠE VÝZKUMY