Jak letos nakupujeme vánoční dárky? » MEC Czech

DJLT Animation
  • Naše výzkumy
    Naše výzkumy
  • Publikace
    Publikace
  • Blog
    Blog
  • Search
    Search

Naše výzkumy

go
1 / 2

Publikace

go
1 / 14
TV trendy říjen 2017

TV trendy říjen 2017

20/11/2017 20/11/2017

Podívejte se, které pořady byly nejsledovanější v říjnu 2017. Zároveň už jsme pro vás připravili malou ochutnávku vánočního televizního...

Stáhnout

Month in Media - September 2017

Month in Media - September 2017

10/10/2017 10/10/2017

Jaké změny provedl během září Google, Twitter či Instagram a co nového připravil Amazon se svým "Echo" nebo Google ve Street View se...

Stáhnout

Fast Take on Twitter

Fast Take on Twitter

02/10/2017 02/10/2017

Twitter zahájil testování tweetů s 280 znaky. Pokud nakonec bude tento krok skutečně realizován, naskytnou se značkám zcela nové...

Stáhnout

Month in Media - August 2017

Month in Media - August 2017

20/09/2017 20/09/2017

Ani během letních měsíců svět médií a reklamy nespí. Co myslíte, jak rychle roste počet uživatelů Snapchatu? Odpověď a jiné další...

Stáhnout

Blog

1 / 2
 
 
NAŠE VÝZKUMY
Jak letos nakupujeme vánoční dárky?
11/12/2014 , #Christmas

Pro většinu z nás je internet zcela nepostradatelným médiem pro nákup vánočních dárků. 98 % uživatelů internetu totiž plánuje nakoupit alespoň jeden dárek prostřednictvím nákupu online, přičemž více než jedna třetina z nás takto nakoupí většinu vánočních dárků. Hlavním motivátorem k nákupu produktů online je očekávání nižší ceny, než při nákupu v kamenném obchodě. Při výběru e-shopu se zákazníci v první řadě orientují dle již zmíněné ceny produktu. Velmi významným prvkem pro čtvrtinu dotázaných se jeví také možnost dopravy zdarma. S nákupem začíná většina z nás v listopadu (44 %).

Východiska projektu

Z výzkumu agentury STEM/Mark, pro společnost Cetelem a jehož výsledky byly zveřejněny 7. 11. 2014 vyplynulo, že lidé se letos chystají za vánoční dárky utratit více peněz než za loňský rok. „Podíl těch, kteří plánují investovat do dárků do 5 tisíc korun, se snížil o 7 procentních bodů. Více lidí než loni pak hodlá dát za dárky od 5 do 15 tisíc korun (rovněž o 7 procentních bodů).“ Ani v MEC jsme ohledně předvánočních průzkumů nezůstali pozadu. Nás kromě výše investice do vánočních dárků zajímalo také to, zda (a v jaké míře) plánují lidé nakupovat vánoční dárky přes internet. Jaká zařízení při tom budou využívat a také kdy přibližně s nákupem vánočních dárků online lidé vlastně začínají.

Kdy začínáme s nákupem vánočních dárků?

Z našeho výzkumu vyplynulo, že 44 % dotázaných začíná s nákupem dárků v listopadu. Tento měsíc se proto jeví jako ideální měsíc k posílení aktivit na internetu, a to nejen na velkých webových portálech, ale také na srovnávačích cen apod. Jako více afinní se z hlediska cílení reklamy jeví muži. Nakoupit všechny dárky pouze přes internet totiž plánuje dvakrát více mužů (11 % z dotázaných) než žen (5 %). A také muži jsou ti, na koho se vyplatí cílit reklamu „na poslední chvíli“ ještě před Vánoci. Jsou to totiž spíše muži, kdo nechává nákup dárků až na poslední dva týdny zbývající do Štědrého dne.

Jaké produkty nejvíc nakupujeme online?

Ačkoliv bychom si mohli myslet, že je dobré si před nákupem vyzkoušet oblečení, které si chceme pořídit, v internetovém světě jsou pravidla poněkud jiná. Díky možnosti vyzkoušení si zboží v pohodlí domova a jeho vrácení bez udání příčiny je zřejmě nákup oblečení přes internet již zcela rutinní záležitostí. Většina z nás totiž uvedla, že oblečení či obuv bude jednou z věcí, které chystáme přes internet nakoupit. Druhou nejčastěji kupovanou položkou budou letos dle výsledků našeho výzkumu zřejmě kosmetické přípravky. Tyto produkty tedy patří k těm, na které internetová reklama před letošními Vánoci nejpravděpodobněji zaujala. Na druhou stranu je to právě oblečení, které by si nikdy online nekoupilo 13% respondentů. Muži se častěji než ženy chystají na letošní Vánoce nakupovat elektroniku a ženy oproti nim budou častěji nakupovat knihy, DVD a jiná CD.

Větší obrazovky jsou častěji používány k výběru i nákupu

V našem výzkumu jsme zjišťovali také to, skrze jaká zařízení lidé vybírají a následně nakupují zboží přes internet. Optimalizace webových stránek pro mobilní zařízení se jeví jako nezbytná součást každého e-shopu. Pro jednu pětinu z nás se ukazuje jako důležitý faktor to, zda má e-shop optimalizované internetové stránky pro mobilní zařízení. Při hledání zboží, o jehož zakoupení uvažujeme, využívá 16 % z nás tablet a 19 % z nás mobilní telefon. Na menších obrazovkách však provádíme spíše výběr. Samotný nákup na mobilních telefonech či tabletech není zatím tolik běžný (pouze 10 % z nás nakupuje přes tablet a 9 % přes mobilní telefon).

Nezapomínat komunikovat online

Jedna třetina z nás nakupuje na internetu také z toho důvodu, že si může přečíst i další informace o produktu. Důležité jsou také názory a recenze ostatních uživatelů, kteří mají se zbožím či značkou osobní zkušenost. Každá značka by proto neměla zapomínat na svoji online komunikaci, pro jednu třetinu z nás hrají informace při rozhodování o nákupu podstatnou roli.

A kolik se chystáme utratit peněz online?

V průzkumu uvedlo celkem 45 % respondentů, že plánuje za vánoční dárky celkově utratit od 5 do 10 tisíc Kč. A přibližně stejně velké množství respondentů plánuje utratit za dárky nakupované po internetu od 3 do 8 tisíc Kč. 44 % z nás volí dobírku a platbu v hotovosti při převzetí jako nejčastější způsob doručení zásilky.

Jak letos nakupujeme vánoční dárky?
NAŠE VÝZKUMY