Mobil v hlavní roli. » MEC Czech

DJLT Animation
  • Naše výzkumy
    Naše výzkumy
  • Publikace
    Publikace
  • Blog
    Blog
  • Search
    Search

Naše výzkumy

go
1 / 2

Publikace

go
1 / 13
Month in Media - August 2017

Month in Media - August 2017

20/09/2017 20/09/2017

Ani během letních měsíců svět médií a reklamy nespí. Co myslíte, jak rychle roste počet uživatelů Snapchatu? Odpověď a jiné další...

Stáhnout

TV trendy srpen 2017

TV trendy srpen 2017

13/09/2017 13/09/2017

V MEC jsme opět nakoukli pod pokličku televizních stanic a sledovaností za měsíc srpen. 

Stáhnout

Skutečná data a pravdivý příběh o odložené sledovanosti TV.

Skutečná data a pravdivý příběh o odložené sledovanosti TV.

10/08/2017 10/08/2017

OD 1.9.2017 SE MĚNÍ „OFICIÁLNÍ MĚNA TV PROJEKTU NA NASTAVENÍ LIVE + TS0–3,...

Stáhnout

Month in Media - July

Month in Media - July

03/08/2017 03/08/2017

Červenec byl na novinky v mediálním světe opět velmi rozmanitý a proto doporučujeme přečíst si další číslo našeho měsíčního přehledu. O...

Stáhnout

Blog

1 / 2
 
 
Mobil v hlavní roli.
08/10/2015

Návštěvnost webů z mobilu mění mediální trh


Stejně jako roste velikost displejů, roste i penetrace chytrých telefonů (smartphonů) a tabletů na českém trhu. V současné době vlastní smartphone přibližně 40 % populace a po každých Vánocích se tento podíl ještě zvyšuje. K tomuto faktu přihlédlo v nedávné době také měření NetMonitoru, které začalo od června letošního roku měřit návštěvnost webových stránek z mobilních zařízení. “Podle aktuálních dat bylo v červnu na měřených internetových stránkách celkově 6,5 milionu reálných uživatelů z ČR přistupujících z pevných počítačů a notebooků. Z mobilních telefonů bylo na měřených médiích 2,8 milionu reálných uživatelů z ČR a 1 milion lidí z ČR se k internetu připojilo z tabletu.” (NetMonitor)
I z tohoto důvodu se uvažování o mobilní reklamě na západních trzích dostává ještě dál. Objevují se názory, zda by se díky svému rostoucímu objemu neměla mobilní internetová reklama stát samostatným kanálem, který si zaslouží vlastní pozornost. Dle odhadů z článku „Mobile Advertising to Overtake Newspapers in 2016“ totiž v roce 2016 bude do této formy reklamy investováno 12,4 % veškerých globálních mediálních investic, zatímco do novin to bude „jen“ 11,9 %. Mobilní reklama je tedy na svém vzestupu. „Například, návštěvnost Facebooku před pěti lety byla zejména ze stolního počítače. Návštěvnost z mobilního telefonu představovala menšinu. Dnes se Facebook uživatelsky přesouvá hlavně do mobilů,“ zdůrazňuje Aleš Hron, Internet Media Specialist.


Mobil jako jeden z komunikačních kanálů


Mobilní telefony mají i několik přirozených omezení. Kromě toho, že skrze ně lze cílit zejména na některé specifické cílové skupiny, mají mobilní formáty také velikostní a kreativní omezení. Na mobilech si lidé častěji věci spíše prohlížejí či vyhledávají informace o zboží, nicméně samotný nákup probíhá většinou na jiném zařízení, na klasickém stolním počítači nebo notebooku. Pro tato omezení nesmí být komunikace na mobilních zařízeních přehlížena.
„Mobilní telefon by měl být brán jako jedna z možností přístupu, nikoli jako strategický kanál. Jako strategický kanál bychom jej měli brát až od chvíle, kdy od něj čekáme něco jiného. Např. když máme produkt, který se náš uživatel bojí prohlížet přes den v práci z PC, ale nebojí se jej prohlížet přes den v práci z mobilu… V rámci media plánů klienti bohužel vnímají mobilní strategii pouze jako procentní rozdělení celkového budgetu,“ připomíná Daniel Mansour, Head of Interaction.

Bez mobilu ani Google nehledá


Každý klient, kterému doporučíme mobilní kampaň, by měl mít webové stránky optimalizovány pro mobilní zařízení. Ostatně, optimalizace webových stránek pro různá mobilní zařízení by dnes měla být povinností každé společnosti, neboť v letošním roce se Google rozhodl upřednostňovat ve výsledcích vyhledávání ty weby, které mají své stránky takto optimalizovány.
„Nejčastějším důvodem pro to, nemít mobilní reklamu, je absence mobilní verze internetových stránek. Z ostatních méně častých důvodů lze zmínit případy, kdy se cílí na vyplnění nějakého formuláře. U kampaní, které mají jednoduchý cíl např. zanechání mobilního čísla, fungují mobilní telefony velmi dobře. Avšak na vyplnění delšího formuláře tato platforma není vhodná. U mobilních zařízení existuje možnost vybrat si konkrétní aplikace, ve kterých se má reklama zobrazovat. Toto cílení funguje velmi dobře na specifické cílové skupiny. Avšak na druhou stranu je problém právě to, že na některé cílové skupiny se mobilní kampaň nemusí hodit vůbec,“ doplňuje Anna Jindrová, Performance Marketing Manager, výhody a nevýhody mobilní reklamy.


Mobile first, aneb mobil až na prvním místě


Nárůst přístupu na webové stránky z mobilních zařízení se mnohem dříve než v naší zemi projevil na západ od nás. Proto i uvažování o tvorbě internetových stránek je v této části světa odlišné.
„Obvykle se v první řadě řeší, jak budou vypadat webové stránky a až potom se začíná řešit, jak je předělat pro mobilní verzi. V budoucnu by se však k tomuto problému i u nás mělo začít přistupovat opačně. Nejdříve udělat celou věc pro mobil a až pak ji rozšířit na web. Jen tímto způsobem od začátku uvažuji nad tím, co jsem schopen lidem v mobilu nabídnout, nabídnout jim tam maximum a web pak již používat jen pro informace navíc,“ konstatuje Daniel Mansour, Head of Interaction. V Americe již tímto způsobem weboví designeři při tvorbě webových stránek uvažují. V České republice jsme se však s tímto přístupem ještě nesetkali. Michal Ťoupalík, Interaction Manager dodává: „Toto uvažování již aplikoval Facebook. Vše nové co Facebook vytváří, zkouší nejprve na mobilu.“


Mobilní reklama vyžaduje samostatný přístup


U některých klientů již můžeme zaznamenat výraznou změnu v přístupu k mobilní reklamě. „Někteří klienti si již plně uvědomili změnu, ke které dochází a neřeší, jaké procento z online rozpočtu má jít do mobilu. Místo toho si kladou otázky jako: Co dělají lidé v Čechách na mobilu? V jakých aplikacích tráví svůj čas? Jaké tam jsou formáty? Kde a v jakých situacích mobil využívají? Mobil, na rozdíl od počítače, lidé používají úplně všude, můžeme jej tedy často vnímat podobně jako venkovní reklamu,“ dodává Adam Kolinger, Account Manager.
Neznamená to, že je třeba mobilní reklamu úplně oddělit od reklamy na počítači, nicméně tímto přístupem můžeme předejít kopírování desktopových strategií, které na mobilu fungují v omezené míře, a naopak lze narazit na příležitosti, které bychom jinak vůbec nevnímali.


Závěrem


Trend růstu návštěvnosti webových stránek z mobilů naznačuje směřování trhu a realita ho potvrzuje v praxi. Stejně jako se mění technologická vyspělost společnosti, mění se vítězové a poražení mezi komunikačními kanály. Mobilní technologie změnily během posledních let náš pohled na svět a do budoucna tomu nebude jinak.
Před lokálním mediálním trhem stojí výzva, jak tento trend dokáže adaptovat a přijmout za vlastní. Zvyšující se zájem klientů o mobilní reklamu podporuje rychlost růstu tohoto komunikačního kanálu.
V MEC chápeme mobilní reklamu jako plnohodnotnou součást kampaní, pro kterou hledáme smysluplné využití ve strategiích a plánech klientů. Přístup k mobilu se liší, ale jeho místo na výsluní v příštích letech je jisté.

Mobil v hlavní roli.